Ból kolana. Lateralizacja rzeki. Boczne przesunięcie rzepki

Ból kolana – lateralizacja rzepki – konflikt rzepkowo- udowy

Ból kolana – lateralizacja rzepki – konflikt rzepkowo- udowy.

Lateralizacja rzepki czyli jej boczne przesunięcie i wywołany tym ból kolana to dosyć częsta przyczyna, która wywołuje ból w okolicach rzepki.

W bocznym przesunięciu rzepki bardzo często  dochodzi do kontaktu i ucisku na kłykieć boczny kości piszczelowej, prowadząc do tzw. konfliktu rzepkowo – udowego.

Przy lateralizacji rzeki i jej bocznym przyparciu symptomy bólowe wywołane są przez czynności wymagające zginanie  i prostowanie kolana w warunkach obciążenia jak np.:  przysiady, bieganie pod górkę, wchodzenie po schodach.

Przy długo zgiętym kolanie też możemy odczuwać ból. Przy osobach z konfliktem rzepkowo-udowym warto rozpatrzeć czy nie występuję rotacja zewnętrzna kości piszczelowej na kości udowej ( TFR- tibiofemoral rotation) lub przeprost w kolanie z górnym ustawieniem rzepki.

Jednym z testów potwierdzających lateralizację rzepki, to jej dośrodkowe przesunięcie manualne lub poprzez taśmy oklejające( stosuj je, jeśli eliminują ból!) w przysiadach czy w czasie schodzenia ze stepu. Jeśli przesunięcie dośrodkowe niweluje ból przy ww. czynnościach to mamy duże prawdopodobieństwo, że stany bólowe kolana były wywołane bocznym przesunięciem rzepki.

W treningu dobrze jest sprawdzić długość mięśni zginaczy biodra i prostowników kolana, również taśmy biodrowo – piszczelowej (ITB).
Częstym zjawiskiem jest obniżenie siły mięśni przodu uda zwłaszcza obszernego przyśrodkowego (VMO). VMO będąc przyczepiony do rzepki i z racji charakteru swojej pracy przyciąga rzepkę bardziej dośrodkowo. Jego wzmacnianie może pomóc w eliminacji bólu. Nie mniej nie ma możliwości selektywnego wyodrębnienia jego pracy.

W naszym treningu i leczeniu powinniśmy skupić cię na odzyskiwaniu prawidłowej biomechaniki kończyny dolnej. Czy stopa nie przechodzi nam zbytnio na wewnętrzną krawędź ( pronacja stopy) w czasie chodu, biegu, ćwiczeń dynamicznych? Czy udo zbytnio nie schodzi nam do środka w czasie dynamicznych testów jak np. biegu, zeskoku?
Jeśli tak, to nasze ćwiczenia powinny obejmować ćwiczenia wyrównując ten stan. Ideałem jest, aby kolano pozostawało w linii z biodrem i drugim paluchem stopy zachowując względną linię prostą.

Jeśli kolano schodzi do środka dobrze jest rozciągać część środkową uda, a wzmacniać mięśnie rotatorów zewnętrznych uda w tym i mięsień pośladkowy średni. Pozwoli nam to cofnąć kość udową z nadmiernej rotacji wewnętrznej. Zależy nam na roatacji zewnętrznej na biodrze, a wewnętrznej na kolanie.
W stopie pronującej dobrze jest zadbać o wzmocnienei mięśni piszczelowego przedniego i tylnego, a rozciągnąć strzałkowy długi i krótki. Pozwoli nam na ile możliwe przesuniecie obciążenie stopy na jej cześć środkową i cofnięcie golenia do boku, z poprawą biomechaniki kończyny dolnej.

Kolejnym elementem o którym nie powinniśmy zapominać jest różnica w długości kończyn, która może wpływać na boczne przesunięcie rzepki.  W naszym leczeniu powinniśmy zwrócić na to uwagę i zniwelować różnice.

W kolanie z przeprostem występuje inne postępowanie, które nie jest ujęte w tym artykule.

Mam nadzieję, że tym artykułem przybliżyłem postępowanie przy bocznym przyparciu rzepki. Jeśli uważasz, że materiał jest ciekawy i może się przydać twoim znajomym, proszę udostępnij.

Pamiętaj. Stosując wiedzę z artykułu robisz to na własną odpowiedzialność.

Autor:trener personalny osobisty Marcjan Piotrowski
Marcjan Piotrowski
– magister wychowania fizycznego AWF Warszawa. Trener personalny Międzynarodowej Federacji Kulturystyki IFBB z ponad 8 letnim stażem. Terapeuta leczenia ruchem. Doradca żywieniowy. Trener przygotowania motorycznego. Instruktor i trener pływania. Instruktor gimnastyki, kulturystyki i fitness.

 

 

Call Now Button