Łokieć tenisisty - rehabilitacja, trening, etiologia

Łokieć tenisisty – rehabilitacja urazu, trening, jak powstaje

Łokieć tenisisty – rehabilitacja, trening przy łokciu tenisisty

Z artykułu dowiesz się jaki trening robić i jak przeprowadzać rehabilitację urazu łokcia potocznie nazywanego ,, łokciem tenisisty”( lateral elbow tendinosis).

Ból w zewnętrznym rejonie łokcia jest mylnie uważany tylko za kontuzję związaną z tenisem ziemnym. Tylko u około 5% ludzi kontuzja jest wynikiem gry i treningu w tenisa.

Przypadłość bólu w okolicy nadkłykcia bocznego kości ramienia dotyka często inne osoby trenujące sporty z użyciem rakiet jak: badminton, squash, jak również w zawodach wymagających pracę nadgarstkiem: ogrodnik, elektrycy, krawiec itp.

Statystycznie problem łokcia tenisisty dotyka częściej osoby , które eksponują nadgarstek na częsta  i przedłużającą się pracę.
Stąd też zwiększona intensywność, długość i częstotliwość tygodniowa treningu predysponuje do powstania objawów bólowych w bocznym rejonie łokcia.
Osoby ze słabym wytrenowaniem, złą techniką zwłaszcza przy ruchu backhandu częściej doświadczają przewlekłego zapalenia ścięgien.

Prostownik promieniowy krótki nadgarstka i jego ścięgno przyczepiające go nadkłykcia jest najczęstszym miejsce występującej patologii.

Zmiany degeneracyjne  w ścięgnie wywołane są nadmiernym obciążającym naciąganiem tkanek prostowników nadgarstka, ich słabej sile i słabym ukrwieniu miejsca bólu.

W pomocy leczeniu bólu wskazanym jest analiza i poprawa bieżącej techniki gry, jeśli są w niej mankamenty.
Opaska uciskowa na proksymalną część przedramienia może być przydatna w łagodzeniu bólu i absorbcji sił obciążających ścięgna. Jej zastosowanie i skuteczność wymaga jednak dalszych badań.
Flossing z racji zmniejszenia stanów zapalnych i zwiększenia ślizgu tkanek ma zastosowanie przy łokciu tenisisty.

Przy początkowej fazie bólu stosuje się ochładzanie miejsca bólu przez okres 1-2 dni. Ból nie jest przeciwwskazaniem do ćwiczeń innych, dolnych partii ciała. Unika się aktywności, które nasilają ból.
Naprzemiennie można stosować ogrzewające okłady,które nasilają przekrwienie miejsca, jego lepsze  przekrwienie i dostarczenia substancji odżywczych do regeneracji.

Po ustąpieniu bólu w czasie uścisku ,,witania” wskazanym jest rozpoczęcie stosowania czynności odzyskujących zakres ruchomości, siłę i wytrzymałość prostowników nadgarstka.
Zacząć powinniśmy od ćwiczeń izometrycznych( bez ruchu w stawie) w trzech płaszczyznach utrzymania nadgarstka: zgięciu, pozycji neutralnej i wyprostu. W ruchach bezbólowych, można zastosować dodatkowy , mały ciężarek np 0,5 kg.

Po pracy statycznej , przechodzi się do pracy dynamicznej przy której dodatkowo można dodać opór zewnętrzny np 2 kg.

Zaleca się odzyskanie 90 st zgięcia nadgarstka sugierujące  pełne rozciągnięcie mięśni grupy prostowników nadgarstka.

Tyle możemy sami zrobić we własnym zakresie. Lekarz natomiast może przypisać nam środki przeciwzapalne, akupunkturę,  ultrasound, zastrzyki ze sterydami.
Wyleczenie zazwyczaj przechodzi spontanicznie, nie mniej objawy możemy doświadczać między 2 tygodnie do nawet 2 lat stale obciążając kończynę.
Kiedy odzyskamy siłę, zakres ruchomości, a nasz łokieć jest bezbólowy możemy wrócić do uprawianej dyscypliny  z pełnym obciążaniem łokcia.

Mam nadzieję, że informacjami w tym artykule pomogę ci w uzyskać twoje cele treningowe.
Będę wdzięczny za jego udostępnienie w social mediach, jeśli uznasz za wartościowy.

Jeśli chcesz poprawić swoją sylwetkę i schudnąć jak reszta moich podopiecznych, to zapraszam Cię do współpracy.

Autor:

Marcjan Piotrowski – magister wychowania fizycznego AWF Warszawa. Trener personalny Międzynarodowej Federacji Kulturystyki IFBB z ponad 8-letnim stażem. Terapeuta leczenia ruchem. Doradca żywieniowy. Trener przygotowania motorycznego. Instruktor i trener pływania. Instruktor gimnastyki, kulturystyki i fitness.

 

 

Call Now Button